duminică, 9 martie 2014

Mucenici moldovenesti - de post

Sărbătoarea mucenicilor marchează începutul anului agrar, un hotar între iarnă şi vară, între zilele reci specifice babei Dochia şi vremea călduroasă din zilele Moşilor.
Semnificaţia cifrei opt
Tradiţia de a prepara mucenici în familie se respectă în toate zonele ţării. Femeile pregătesc 40 de figurine din aluat, numite „sfinţişori sau mucenici", în funcţie de zona geografică. Mucenicii împletiţi din aluat dospit au forma cifrei opt şi reprezintă simbolul echilibrului cosmic. Mucenicii sunt unşi cu miere, iar deasupra se presară nucă măcinată, simbolul belşugului .
Este primul an in care fac mucenici.
Am ales sa fac mucenici moldovenesti, pentru ca imi plac foarte mult aluaturile coapte, la anul ii voi incerca si pe cei fierti.
Acesti mucenici sunt de post, sunt foarte pufosi si gustosi.
Sursa



Ingrediente:

pentru aluat:
  • 500 g faina
  • 300 apa calduta
  • 60 g zahar
  • 60 ml ulei
  • 1 plic drojdie uscata
  • un praf de sare
  • coaja rasa de lamaie
  • 1 esenta de vanilie
pentru sirop:
  • 200 ml apa
  • 100 g zahar
  • coaja de lamaie
  • 1 esenta vanilie
pentru decor:
  • 200 g nuca macinata
  • miere
Pregatim aluatul:
Se pun toate ingredientele pentru aluat intr-un bol si se framanta pana devine un aluat moale nelipicios.
Se lasa o ora la crescut, pana isi dubleaza volumul.
Dupa ce a crescut se imparte in 8 parti egale, dupa care din fiecare parte se intinde aluatul intr-un snur lung subtire, il vom rasuci usor, se prinde la capat, astfel vom forma un cerc, apoi se formeaza cifra 8.
Se pun in tava unsa cu ulei si se mai lasa 20 de minute la crescut.
Se ung cu putina apa in care am pus zahar vanilat.
Se dau la cuptorul preincalzit la 175 grade, pentru app. 30 min.
Intre timp pregatim siropul.
Se pune apa impreuna cu zaharul si coaja de lamaie pe foc si se lasa pana se topeste zaharul, la sfarsit se pune si esenta de vanilie. Se lasa sa se raceasca.
Dupa ce s-au copt mucenicii, ii lasam sa se raceasca, dupa care turnam siropul peste ei, putin, cate putin.
Ii lasam 20 min pentru a se insiropa.
Ii ungem cu miere si vom presara nuca macinata.


5 comentarii:

  1. Eu am dar servesc si de la tine. Tare frumosi ti-au iesit. Bravo!

    RăspundețiȘtergere
  2. sa sti ca in Ardeal nu se fac, sunt din Cluj si nu am auzit de ei decat doar dupa ce am ajuns in Canada:)) de la o prietena originara din Bucuresti....si nu stiu pe nimeni in jurul meu sa fi facut.....deci cred ca se fac mai mult in Moldova si Sud....pacat ca nu se fac si la Cluj ca sunt sigura ca sunt foarte buni:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bia, foarte tare :))) La noi in sud se fac, dar cei fierti din cate stiu eu, probabil depinde de zone, poate pe la tara s-or face si prin partile ardealului....te pup

      Ștergere
  3. La anul incerc varianta de post!!!Arata foarte bine!!

    RăspundețiȘtergere

Comandă pizza online!

o comunitate frumoasa si unita, intrati si aruncati o privire :)